مفارقة غريبة في مسيرة نوال أبو الفتوح وأسرار قد تعرفها لأول مرة

ممثلة سينمائية ومسرحية وتليفزيونية قدمت كتير من الأدوار وفي آخر حياتها اتخصصت في دور الست القوية المسيطرة ونجحت نجاح كبير الا انها عاشت مأساة في سنواتها الأخيرة..

ولدت نوال أبوالفتوح يوم 10 أبريل سنة 1940 بقرية العزيزية في محافظة الشرقية، وتخرجت من معهد الموسيقى سنة 1961، كعازفة بيانو، وعملت بنفس السنة كمدرسة للموسيقى.
كانت بداية مسيرتها الفنية لما اتقدمت لمسابقة الوجوه الجديدة واللي قام بيها الفنان عبد المنعم مدبولي، لكي تفوز وتشارك بمسرحية المفتش العام.
في السنة اللي بعدها شاركت في مسرحية جلفدان هانم وفيلم الزوجة 13 وبعدها انطلقت في السينما في فترة الستينات والسبعينات وشاركت في افلام هي والشياطين و30 يوم في السجن ولصوص ولكن ظرفاء وأجازة بالعافية.
اعتزلت نوال ابوالفتوح الفن لمدة خمس سنين، لتربية ابنها، ورجعت في سنة 1979، وقالت في برنامج “حوار صريح جدًا”، إن سبب اعتزالها هو بكاء ابنها الوحيد أحمد من شدة خجله من الأدوار التي لعبتها في الأفلام.
اتجهت في التمانينات لمجال الدراما التليفزيونية والأعمال التاريخية والدينية، من أبرز أعمالها “الشهد والدموع، والفرسان والوجه الآخر.
في مقابلة صحفية قالت نوال ابوالفتوح إن ادوارها في المسلسلات التاريخية والدينية كانت محاولة منها عشان تمحي الصورة السية اللي اتاخدت عنها بسبب المشاهد الجريئة اللي قدمتها في بداية حياتها الفنية وعشان كدة كمان ادت فريضة الحج اكتر من مرة.
اتجوزت نوال ابوالفتوح من سمير أبوغدارة سنة 1969 وانجبت منه ابنها الوحيد أحمد لكنها انفصلت عنه في سنة 1973.
رفضت نوال ابوالفتوح العلاج على نفقة الدولة، وكمان رفضت مبادرة الفنان “عادل إمام” لما اقترح تخصيص إيراد يوم من عرض مسرحيته “بودي جارد” لعلاجها، وبررت ده بأنها ما تقبلش الإحسان من حد حتى لو كان صديق ليها.
بعد كدة قامت نقابة المهن التمثيلية بعلاجها على نفقة الدولة، ولكن كان المرض في مرحلة متأخرة واستكرت نوال أبوالفتوح في غرفة العناية المركزة لمدة 17 يوم عانت خلالها الوحدة ومكنش حد بيزورها غير ابنها ومراته وأخوها.
كان آخر أعمال نوال ابوالفتوح مسلسل “المعمورة” من تأليف نجيب محفوظ ومصطفى إبراهيم، وإخراج إبراهيم الشقنقيري سنة 2004.
ومن المفارقات إن الفنانة الراحلة نوال ابوالفتوح رحلت يوم 10 ابريل وهو نفس اليوم اللي بيوافق عيد ميلادها وده كان سنة 2007 عن عمر بيناهز 67 سنة وسابت ورها رصيد كبير من الأ‘مال الفنية.

Exit mobile version