منوعات

20ألف دولار وسكن بالمجان…4 مدن عالمية تطلب مهاجرين للعيش فيها

تريد أن تسافر أو تهاجر لأي دولة أوروبية لكن للأسف ليس معك فلوس؟ انت تعرف أنك تقدر تسافر أمريكا أو نيويورك بكل سهولة وأيضا ستأخذ آلاف الدولارات لكي تسكن هناك!

أيوة انت هتاخد مبلغ مالي من الدول دي عشان تسكن هناك بس.. إيه هي الدول دي؟ و إيه المطلوب؟ و المبلغ اللي هتاخده كام؟ وهتقعد هناك قد إيه؟

لو بتفكر تسافر أو تهاجر و شايل هم المصاريف استني ومتفكرش كتير أنت تقدر تسافر وتعيش في دولة اوروبية وتاخد مبلغ خيالي مقابل أنك تعيش فيها
أيوة زي ما سمعت انت ممكن تاخد آلاف الدولارات مقابل أنك تعيش في الدول دي

من ضمن الدول دي هي مقاطعة ساسكاتشوان في كندا ودي خامس أكبر مقاطعة في كندا واللي بيبلغ عدد سكانها حوالي مليون و100 ألف مواطن

الدولة دي بتقدم فرصة مميزة جدا لحديثي التخرج وبتقدملهم مبلغ 20 ألف دولار كندي مقابل أنك تسكن وتشتغل فيها لمدة 7 سنين

لكن السؤال هنا لو رحت هناك ممكن تشتغل ايه؟

الولاية دي بتعتمد على الزراعة و تمويل وتأمين العقارات ده كمان اقتصادها ممتاز جدا وده لأن فيها موارد طبيعية كتير زي الغاز الطبيعي واليورانيوم والزيت وده الي بيجذب كتير من المهاجرين

لكن قبل ما تفكر إنك تسافر هناك لازم تعرف إن الولاية دي بتتميز بطقس حار جدا في الصيف وبارد اوي في الشتا بيوصل ل -53 درجة مئوية وده بسبب موقعها الجغرافي

ومش بس ولاية ساسكاتشون في كندا اللي ممكن تاخد منها فلوس، لا دي كمان ديترويت ميتشجن في الولايات المتحدة

المدينة دي خلال النص الاول من القرن ال20 بقت خالية من السكان، وعشان تجذب السكان من تاني أعلنت انها هتدي2500 دولار للعاملين في القطاعات المختلفة.

دي كمان بتقدم تسهيلات عشان توفر سكن ملائم للمواطنين هناك، كمان من ضمن الولايات اللي ممكن تعيش فيها مقابل مبلغ مالي هي ولاية ألاسكا في الولايات المتحدة.

وبحسب بي بي سي عربية تعتبر ولاية ألاسكا من أكبر الولايات المتحدة وده لأنها بتمثل خمس مساحة الواية وضعف حجم ولاية تكساس ومساحتها مليون كيلو متر تقريبا.

الولاية دي بتقدم مبلغ من المال لسكانها وده عشان تجذب ناس أكتر يعيشوا فيها، بس عايزة أقولك لو هتسافر ألاسكا هتقابل كتير من التحديات وده لأن فيها 100 الف نهر جليدي.

وفيها أكتر من 100 بركان وبسبب طبيعتها دي منتشر فيها الدببة بشكل كبير جدا، بمعدل دب واحد لكل 21 شخص، وعلى فكرة ولاية ألاسكا تعتبر من أقل الولايات بالنسبة لعدد السكان وده لأن فيها 700 الف مواطن بس عايش فيها.

ده كمان من ضمن الأماكن اللي بتدفع مقابل للعيش فيها شلالات نيجرا اللي كلنا بنسمع عنها ودي بتقدم مبلغ 7000دولار لكل مواطن يشتغل في الشلالات لمدة سنتين.

وعلى فكرة شلالات نيجرا موجودة في مدينة نيويورك وبتجذب سياح كتير لزيارتها دايما وده لأن فيها أماكن كتير جدا تقدر تتفسح وتنبسط فيها زي كهف الرياح و حوض السمك.

ودلوقتي قولنا تقدر تسافر أي دولة من دول دي مقابل مبلغ مالي؟

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى