“على قد لحافك مد رجليك”.. شاهد تعليق “الأكيل” على “البيض المدحرج”

علق مراد مكرم مقدم برنامج “الأكيل” المذاع على فضائية “سي بي سي سفرة”، على سخرية الجمهور من مطعم “بلكونة” الذي تملكه الإعلامية بسمة وهبة، حيث وصل سعر كوب الشاي به إلى 95 جنيه بينما كان سعر البيض المسلوق 35 جنيها، في حين نشر إحدى الزبائن للمطعم فاتورة سحور وصلت لـ 1000 جنيه.

واستنكر مراد مكرم سخرية الجمهور من غلاء الأسعار، فكتب من خلال حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك”: “شفت كزا حد مشير فاتورة لمكان اسمه بلكونة بيتهيألي، وفي أربع أشخاص كلو حاجات بسيطة للسحور دفعه 1000 جنيه”، وتابع: “في ناس مشيراها حبث علشان يبينوا إن مصر بقت غالية أو، وناس راكبة الموجة وناس منفسنة ومن خبرتي خمس سنوات في برنامج الأكيل وفي سفري خارج مصر أحب أقولكم إن مصر الحمدلله بخير وزيها زي أي دولة فيها الرخيص وفيها الغالي وفيها النص نص وحضراتكم اللي بتختاره تروحوا فين”.

وقال مكرم من خلال “البوست”الذي نشره على “الفيس بوك” :” ما ينفعش تركب عربية مرسيدس بسعر زاستافا ومينفعش تاكل في مكان خمس نجوم وتدفع زي ما بتدفع على عربية فول.. والغاوي ينقط بطقيته.. افهم الاستنكار لو مفيش غيره يعني في احتكار لخدمة ما وسعرها غالي أوي بس طول ما فيه اختيار على قد لحافك مد رجليك.. ولازم يبقى في دولة زي مصر كل حاجة وكل الخدمات بأسعار مختلفة.

واستطرد مراد مكرم: “كل طبقة من طبقات الشعب ليها أماكنها سواء للأكل أو للفسح أو اي حاجة واللي ينطبق على الشيك دة ينطبق على الجونة” وتسائل: “حاولت تأجر شاليه في الجونة؟ عارف سعره كام؟ طب ما إنت عندك إسكندرية وجمصة والعين السخنة وراس سدر وكل مكان وليه سعره.

واختتم كلامه: “شوية عقل والنبي وكفاية هري.

أخبار متعلقة:
الأكيل يكشف سبب تعرضه للمرض بسبب برنامجه : ” دفعت تمن الشهرة غالى “
مراد مكرم:خطبت ألمانية أكبر مني وأنا عندي 20 سنة

Exit mobile version