آخر الأخبار

السيسي يطلب تفويض جديد من المصريين ويؤكد «اللي عايز يخرب مصر يخلص مني الأول»

الرئيس عبد الفتاح السيسي يطلب تفويض جديد من المصريين لمحاربة “الأشرار”، على حد قوله، وذلك خلال فاعليات افتتاح الإنتاج في حقل ظهر المنعقد حاليًا في محافظة بورسعيد، وأوضح الرئيس السيسي، خلال كلمته منذ قليل، بأنه سيطالب تفويض من المصريين في حال حاول أي فرد نزع استقرار وأمن مصر.

وأكد السيسي خلال كلمته في افتتاح حقل ظهر، اليوم الأربعاء، ” لو حد فكر يلعب بأمن واستقرار مصر هطلب تفويض منكم تاني يامصريين، لمواجهة الأشرار”، وتابع السيسي: ” لو حد بيعتقد إنه ممكن يعبث بأمن واستقرار البلد إحنا موجودين “.

كما حذر السيسي، خلال كلمته الخاصة بحفل افتتاح حقل الغاز الطبيعي في البحر المتوسط اليوم الأربعاء، من كافة المتربصين بمصر وأمنها، وأمن شعبها، فقال السيسي: ” ميصحش حد يفكر يلعب في أمن مصر، وإحنا موجودين “.

وطالب الرئيس عبد الفتاح السيسي، المصريين، فقال لهم: ” قبل ما أي حد يحاول يلعب في أمن مصر، ويضيع شعبها الـ 100 مليون مصري، لازم أكون أنا ميت الأول، اللي عايز يعب في مصر ويضيعها لازم يخلص مني أنا الأول، لأني لن أسمح بذلك”، وشدد السيسي قائلًا: ” أروح أنا بس الـ 100 مليون يعيشوا “.

وأشار عبد الفتاح السيسي، خلال كلمته أيضًا، قائلًا: ” اللي اتعمل في مصر من 7 أو 8 سنين مش هيتكرر تاني “، كما أكد السيسي أن مصر لن تُبنى إلا بالعمل الجادي والإنجازات وليس بالكلام والأداء السياسي فقط، فقال: ” أنا مش سياسي بتاع كلام، والبلد ما بتتبنيش بالكلام “.

شاهد أيضا:

إيهاب جلال يدفع بالصفقة الجديدة في تشكيل الزمالك أمام إنبي الليلة

سارة علي

سارة علي، حاصلة علة ليسانس آداب قسم الاعلام جامعة حلوان، عملت بأقسام التقارير والتحقيقات والرياضة بمواقع حريتنا، مصراوي، المواطن، وعملت كمصحح لغوي في مواقع بلدنا اليوم والمواطن، أهوى القراءة والكتابة ولعب الكرة .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى