فن و مشاهير

تصرف مفاجئ من عادل إمام تجاه أحمد صيام بعد إصابته بالسرطان

كشف الفنان أحمد صيام، عن موقف مؤثر من الزعيم عادل إمام، بعدما أعلن إصابته بمرض سرطان الرئة في وقت سابق.

وقال صيام خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامية نهال طايل في برنامج “تفاصيل”، أن الزعيم عادل إمام اتصل به واطمئن عليه بعد العملية الجراحية، وأشخاص كثيرة من طلاب المعهد يزورنه في المستشفى، كما أنه تعلم من محنته أن الحياة لا تستحق أي صراعات ومشاكل.

تصرف مفاجئ من عادل إمام تجاه أحمد صيام بعد إصابته بالسرطان

وأشار أحمد صيام، إلى أنه شعر بخضة شديده أثناء علمه بالخبر كونه أنجب فتاتين، معقبا:”لقيت المسألة أنا مش أحن عليهم من اللي خلقهم.. وهيبقى أكثر أماناً عليهم وسلمت أمري لله”.

وفي وقت سابق، حكى الفنان أحمد صيام رحلته مع مرض السرطان، وكيف أصيب به بسبب التدخين.

وقال أحمد صيام في لقاء مع “حكايات سهير” من تقديم سهير جودة: “كنت مدخن شره جدا كنت تقريبا مش بطفي السيجارة، يعني ساعات بتوصل لـ6 علب سجاير في اليوم، كنت أصحى من النوم على ما أفطر أكون شربت 6 أو 7 سجاير”.

وتابع أحمد صيام: “أنا ابتديت تدخين سنة 1970 لغاية 2007، فجأة كنت بصحى من النوم بكح جامد والدنيا مهزوزة لثواني، أنا قلقت وقررت أني مش هشرب سجاير، تاني يوم رحت للدكتور عملت تحاليل وأشعة قالي إن في ورم على الرئة اليمين، ناخد عينه أنا رفضت، لأن المعلومة اللي عندي أن الورم لما بيحس بمشرط بينتشر، لغاية ما قابلت دكتور شاب قالي إنه مش هيجي جنب الورم وقالي هفتح وأشيل الفص كله، وأنا وافقت وقالي في أسرع وقت وفعلا عملت العملية وبعد ما خلصت العملية أخدت جرعة كيماوي وقائية”.

وأكمل أحمد صيام: “جرعات الكيماوي أصعب من الجراحة، الجراحة أنا واخد بينج مش حاسس بحاجة لكن الكيماوي دا كان بروتوكول جديد مش بيوقع الشعر لكن بينشف الأوردة، كان بيبان في الإيد زي الحرق الأول أنا اترعبت لكن الدكتور طمني والحمد لله اتعالجت”.

اقرأ ايضا:

“هو إنت مين؟”.. رد مفاجئ من “تو وليت” على سؤال أنغام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى